‘’Cin ve Şeytan’’iman ile ilgili bir konudur.Bu konuyu Müslüman’ca ele alacak olanlar, Kur’an’ın ve O’nun tefsiri olan Sahih Sünnet’in ilgili beyanlarını göz ardı etme lüksüne sahip değildirler.İşte Kur’an’ı ve Sahih Sünnet’i esas alan İslam Kelam Metodu’na göre hazırlanmış olan bu çalışma,özellikle şu noktaları vurgulamak üzerinde yoğunlaşmıştır.Cinler ,kızgın gaz kökenli bir varlık türüdür.Bu türün atasının adı Cann’dır. Âdem’den önce yaratılmış olup, kendisi ve soyu Allah’a ibadetle,yani arzın yaratılış hikmetine uygun olan imar,ıslah ve ikmal düzenini gerçekleştirmekle vazifelendirilmiştir.Ancak, onlar bu vazifelerini yerine getirmemişler,bozgunculuk yapmışlardır.Bunun üzerine,Yüce Allah onların yerine insanların atası Âdem’i yaratacağını,arzın hâkimiyetini O’na ve oğulları’na vereceğini,cinlerin yerine getirmedikleri vazifeleri onlara yükleyeceğini meleklere ve cinlere bildirmiş,saldırmazlığı ve saygı duymayı ifade etmek üzere O’na secde etmelerini emretmiştir.Melekler ve ‘’İblis’’adlı cinden başka bütün cinler bu emre uymuşlardır.Arzın hâkimiyetinin kendi soyunun elinden alınarak,aşağı kabul ettiği toprak kökenli Âdem’e ve oğullarına verilmesini içine sindiremeyen İblis,kendi muhakeme ve hür iradesine dayanarak bu emre uymamakta direnmiş,pişmanlık duymadığı ve özür dilemediği için lanetlenmiştir.Ancak,mutlak âdalet’in gerçekleşmesi için,Yüce Allah İblis’i helâk etmeyerek,insanların son bulmasına kadar O’na yaşama ve Âdem’e olduğu gibi,oğullarına da düşmanlık etme fırsatını vermiştir.Böylece,insanların nefisleri yanında,ikinci bir düşmanları daha ortaya çıkmıştır.
Allah’a isyan etmek cinlere mahsus değildir. İnsanlardan da kendi hür iradesi ile Allah’a isyan edip, özür ve af dilemedikleri için,şeytan olanlar,yani Allah’ın rahmetinden kovulmayı hak edenler olabilmektedir.Şu hâlde,gerek cinlerden,gerekse insanlardan,şeytan olanlar,bu duruma doğuştan değil,sonradan kendi seçimleri ve muhakemeleri ile gelmektedirler.O hâlde ‘’kader mağduru’’yoktur.Çünkü kader;’’mutlak âdalet’’ölçüsüdür.Mutlak âdalette mağduriyete yer olamaz ve Allah’ın kurbana ve günah keçisine ihtiyacı yoktur.O hâlde Şeytan’ı bir tanrı derecesine yükseltenler,O’nu ve onun yolunu seçenleri kader mahkumu ve günah keçisi olarak seçilmiş gören senaryolar sapık olduğu gibi;yaratılıştan suçlu kabul edileceği,bunun ise Allah’ın âdaleti’ne uymayacağı endişesiyle Şeytan’ın varlığını inkâr ederek bu ismi bütün yaramazlıkların sembolik bir ismi olarak yorumlayanlar da sapıktırlar.
Sayfa sayısı: |
248 |
Boyut: |
13,5x21 cm. |
ISBN: |
9786054074594 |
Kağıt kalitesi: |
Kitap Kağıdı |
Son güncelleme: |
09.08.2024 |